Szkoła Podstawowa nr 1 im. Jana Kasprowicza w Kruszwicy

Menu główne

Czerwiec

18 czerwca 2018 - Wycieczka objazdowa
Dnia 18 czerwca 2018 r. o godzinie 8 uczniowie klasy III D wyjechali spod szkoły    na wycieczkę po obszarze Nadgopla (Ostoi Nadgoplańskiej). W wycieczce uczestniczyły dzieci z klasy III  D  wraz z  wychowawcą - Beatą Klusak i opiekunami - Katarzyną Giżą oraz Hanną i Lechem Springerami. Celem naszej wycieczki było zdobycie odznaki jubileuszowej „50 lat NPT w Kruszwicy”. Aby zdobyć tę odznakę, należy zwiedzić min. 5 obiektów znajdujących się na terenie Nadgoplańskiego Parku Tysiąclecia. My to zrobiliśmy.
Trasa przebiegała przez 14 miejscowości położonych na zachodnim i wschodnim brzegu jeziora. Pierwszym punktem naszej wycieczki było zwiedzenie drewnianego kościoła pod wezwaniem Św. Anny w Kościeszkach pochodzącego z 1766 r. Jak na barokowy kościół przystało- i ten w Kościeszkach ma bogaty wystrój. Na uwagę zasługuje przede wszystkim ołtarz główny z roku 1770 oraz czternastowieczna figurka św. Anny z Dzieciątkiem. Z zaciekawieniem obejrzeliśmy znajdujący się przy plebani tajemniczy kamień z rytem, którego historia pozostaje niewyjaśnioną zagadką. Następnie udaliśmy się  do Rzeszynka, aby zwiedzić drewniany spichlerz dworski. Jest to budynek drewniany o zrębowej konstrukcji wzniesiony na kamiennej i ceglanej podmurówce w 1709 r. Kolejnym punktem naszej wycieczki było Sanktuarium Matki Bożej Bolesnej i kościół pw. Narodzenia Najświętszej Maryi Panny w Skulsku, gdzie historię przybliżył nam ks. Marian Kowalski - proboszcz tamtejszej parafii.
Wygłosił krótką prelekcję na temat historii kościoła i sanktuarium.  Wnętrze kościoła utrzymane jest w stylu barokowym. Wewnątrz mieści się gotycka Pieta      z około 1420 r, koronowana w 1997 r .  przez papieża Jana Pawła II. Obok kościoła znajduje się Regionalna Izba Pamięci, po której oprowadziła nas  pani Armela Kochaniecka.  Dzieci    z wielkim zaciekawieniem oglądały eksponaty znajdujące się w izbie pamięci i słuchały historii każdej przedstawianej pamiątki sprzed lat. Stamtąd pojechaliśmy do Ostrówka, gdzie znajduje się prom- jeden z dwóch w Polsce promów śródlądowych uruchamianych nie na rzece, a na jeziorze, funkcjonuje na granicy Kujaw i Wielkopolski. Przeprawa na Gople coraz częściej postrzegana jest też w kategoriach atrakcji turystycznej. Mieliśmy okazję przebywać na promie i otrzymać okolicznościowy stempel. Przy promie znajduje się zabytkowa aleja lipowa o długości ok. 200 m, licząca ponad 40 okazów w wieku 130 - 150 lat. Najstarszym zabytkiem przyrodniczym Ostrówka jest szacowany na ponad 500 lat wiąz   o obwodzie w tzw. pierśnicy wynoszącym ponad 6 m. Inne zabytki przyrodnicze to: dwa zabytkowe dęby szypułkowe i jeden  platan, rosnące w dawnym parku dworskim oraz mało wyeksponowany głaz granitowy o średnicy ok. 1m z wyrytą odwróconą swastyką – pogańskim symbolem słońca.
Przedostatnim punktem naszej wycieczki  był pobyt na półwyspie Potrzymiech w Ośrodku Edukacji Ekologicznej „Rysiówka”. Tam pod okiem pracowników Nadgoplańskiego Parku Tysiąclecia odbyła się prelekcja o faunie i florze występującej w parku. Po bardzo pouczającej prezentacji  dzieci zjadły kiełbaski, samodzielnie upieczone przy ognisku. Stamtąd udaliśmy się na przysłowiowy koniec jeziora Gopło, gdzie w miejscowości Przewóz przejechaliśmy przez most nad kanałem łączącym jezioro z rzeką Wartą. Dalsza podróż przebiegała po wschodniej stronie jeziora- przez Piotrków Kujawski, Brześć i Złotowo
do Popowa, gdzie obejrzeliśmy pochodzący z drugiej połowy XIX w. póżnoklasycystyczny pałac, którego historię przedstawiła nam emerytowana dyrektor istniejącej przed laty w tym miejscu szkoły podstawowej - pani Anna Lewandowska. Pałac położony jest nad brzegiem Gopła. Za pałacem znajduje się zejście do jeziora i niewielka, ładna plaża, otoczona parkowymi drzewami oraz pomost widokowy, z którego mogliśmy podziwiać piękne widoki nadgoplańskiej przyrody. Pobyt nad jeziorem w Popowie osłodziły dzieciom ufundowane drożdżówki.
Na naszej wycieczce panowała bardzo miła atmosfera. Z zaciekawieniem poznawaliśmy zakątki naszej najbliższej okolicy. Bardzo dziękujemy osobom zaangażowanym w przygotowanie tej nieodpłatnej wycieczki. Należy podkreślić, że w każdej miejscowości, którą odwiedziliśmy, ktoś na nas czekał i służył pomocą oraz opieką.
22 czerwca, w dniu  zakończenia roku szkolnego, wszystkim uczestnikom uroczyście zostały wręczone odznaki „ 50 lat NPT w Kruszwicy”.
Myślę, że ta wycieczka na długo zapisze się dzieciom w pamięci.