Szkoła Podstawowa nr1

im. Jana Kasprowicza

w Kruszwicy

Gdańsk – perła Trójmiasta!.
29 maja 2023

W dniu 26 maja br. uczniowie klasy 8b i 8d wraz z wychowawcami i opiekunami udali się na wycieczkę do Gdańska, stolicy województwa pomorskiego. Nie trzeba nikomu wyjaśniać, że to ważne centrum kulturalne, naukowe i gospodarcze oraz węzeł komunikacyjny północnej Polski.

Wycieczkę zaczęliśmy od rejsu na Westerplatte pirackim galeonem ,,Lew” – najpopularniejszym statkiem w Gdańsku. Po dotarciu na miejsce wraz z przewodnikiem grupy zwiedziliśmy uformowany w latach 1845–1847 półwysep w Gdańsku, przy ujściu Martwej Wisły do Zatoki Gdańskiej. W latach 1926–1939 eksklawę Rzeczypospolitej Polskiej wewnątrz terytorium Wolnego Miasta Gdańska, symbol wybuchu II wojny światowej.

Następnie udaliśmy się do centrum miasta, gdzie zobaczyliśmy urzekającą gdańską starówkę  –  ul. Długi Targ, ul. Mariacką, na której zatrzymał się czas, fontannę Czterech Kwartałów i najważniejszą w Trójmieście fontannę Neptuna, zobaczyliśmy także średniowieczny Żuraw Gdański, zbrojownię, Bramę Zieloną oraz Bramę Złotą. Po długim i wyczerpującym spacerze udaliśmy się na obiad. Kolejnym punktem naszej wycieczki była wizyta w muzeum II wojny światowej, gdzie w bardzo ciekawy i innowacyjny sposób zapoznaliśmy się z historią II wojny, pokazanej jako konflikt globalny i tragedię wielu narodów. Dowiedzieliśmy się jakie skutki miała II wojna, nie tylko dla naszego kraju i jego historii, ale także dla całego świata.Nasz wyjazd zakończył się bezpiecznym powrotem w bardzo miłej i wesołej atmosferze.    Był   to na pewno pożytecznie i miło spędzony dzień w stolicy województwa       pomorskiego, największego miasta w północnej Polsce.

Wycieczkę do Gdańska zorganizowali wychowawcy: Pani  Irena Synyshyn – Stefańska i      Pan Tomasz Szwagrowski. Opiekę nad uczniami sprawowali Pani Justyna Kołodziej i Pani Jagoda Spychała.